1. - AUTOCONEIXEMENT
L'autoconeixement es basa en saber quines són les virtuts i preferències de cada persona. A partir d'aquí, es tracta de pensar en diferents ocupacions

També pot aparèixer el diàleg intern entre el que hauria de fer (el que han fet els meus pares o el que esperen de mi) i el que desitjo i m'agradaria (potser no té cap sortida professional). Ex. M’agradaria estudiar filologia perquè m’interessa conèixer la llengua alemanya, però no té moltes sortides professionals. Només quan a un li agrada el que fa, és quan pot excel·lir (ex. els cuiners, avui en dia, s'han convertit en professionals "de moda"). Per què és important? Quan un se sent influenciat per companys o per familiars, això provoca un gran nombre de desercions durant el 1r o 2n curs d’Universitat de les carreres amb més prestigi: enginyeria, arquitectura i dret, entre d’altres. Com et costa estudiar aquelles assignatures que no t'agraden... T'imagines què dur ha de ser estudiar contínuament assignatures que et costen i no et motiven? Quan temps ho podries aguantar? I al contrari... t'imagines estar estudiant sobre coses que et motiven, que t'interessen i que t'encanten? Pensa en les assignatures que més us agraden.
Cal recordar que no passa res si finalment una persona canvia la seva orientació professional; però, és una llàstima comprovar que s'ha perdut el temps, escollint quelcom que, d'entrada, se sabia que no era uns estudis que provocaven entusiasme.
2. – CONÈIXER EL SISTEMA EDUCATIU I LABORAL
Després de la ESO... què puc fer?
A) BATXILLERAT
16-18 anys. Títol de Batxillerat.
1. Tecnològic: Ciències empresarials, Economia, Biologia,...
2. Ciències de la Naturalesa i de la Salut: Odontologia, Enginyeria, Òptica, Medicina, Infermeria,...
3. Humanitats i Ciències Socials : Filologia, Traducció i interpretació, Filosofia, Comunicació audio-visual, Psicologia, Sociologia, Teràpia Ocupacional,...
4. Arts: Belles Arts, Història de l’Art, Pedagogia, Mestre, Periodisme, Dret,....
B) CICLES FORMATIUS DE GRAU MITJÀ PROFESSIONALS I ARTÍSTICS
Hosteleria, informàtica, sanitat, cuina, turisme, comerç, fusteria, serveis socio-culturals, electricitat, imatge i so, química, arts gràfiques, indústria alimentària, administració, estètica, perruqueria, etc.
C) ENSENYAMENTS ARTÍSTICS
Aparadorisme, art tèxtil, bijuteria artística, ceràmica artística, estilisme d'indumentària, fotografia artística, mobiliari, vitralls artístics, etc.
3. - PRESA DE DECISIÓ
La realitat demostra que, en moltes ocasions, els joves no saben escollir convenientment, escullen per raons que no són suficientment vàlides i, quan ja és tard, se’n adonen de la inadequació de la seva elecció acadèmico-professional, tenen la informació ni la formació integral per una presa de decisions madura, entre d'altres.

És necessari no idealitzar les professions. Si algú es mostra comprensiu amb els demés, solidari i amb ganes d’ajudar als demés, considera que vol estudiar medicina. També és pertinent conèixer que aquesta professió requereix molta dedicació i esforç, així com el contacte amb el dolor i la mort o les jornades interminables. És important no idealitzar una professió perquè la decepció està assegurada. És important analitzar les motivacions de l’adult: són pròpies o alienes? Expectatives realistes? La decisió ha de ser presa pel jove qui es, en últim terme, el que va fent-se més responsable de si mateix i de la seva pròpia vida. La decisió ha de tenir en compte les possibilitats i peculiaritats individuals del jove sense cedir a les pressions socials o familiars.
Aquest contingut forma part de la dinàmica del Taller d'Orientació professional que imparteixo a l'alumnat d'E.S.O. per aprendre a gestionar la presa de decisió sobre el futur laboral.
ESPAI d PSICOTERÀPIA DBG
C/ Aribau, 152, 2n 2a
ESPAI d VILAFRANCA
C/ Vilobí, 5, 1r 3a
Contacte: 679.72.39.39
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada